Bay of Island holy ground, holy water and holy light.

22 september 2017 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Waitangi Treaty groundsWaitangi Treaty groundsHoly grounds

Na het skydiven zijn we naar Waitangi treaty grounds gegaan, the heilige gronden voor de Maori. Volgens de oude verhalen was dit the plek waar de eerste Maori aan land kwam. Waitangi treaty grounds ligt net ten noorden van Paihia. Aan de overkant van de baai licht Russel. Russel is de oude hoofdstad van NZ maar bijna niemand weet dat. Na dat de Maori zich gevestigd en verspreid heeft over heel NZ De Engelse kwamen dit gebeurde aan het einde van de 1700's. James Cook was een van die Engelse. Hij begon de Maori taal te leren en deed de onderhandelingen. Uiteindelijk is er een verdrag getekent door de chiefs van de Maori stammen. Dit is niet altijd helemaal vredig verlopen. Tijdens dit geschiedenis tripje hebben we ook een Maori cultuur voorstelling gezien. Het is toch een hele andere cultuur.

Bay of islandHoly water

Op zondag hebben we een boot tripje gedaan lang de eilanden. Onderweg konden we de mooie eilanden bewonderen. OokHoll in the Rock hebben we  dolfijnen gezien en zeehonden. We zijn met de boot naar het toeristisch plekje Hole in the rock gevaren. De weer en stroming was zelfs goed genoeg om met de boot door de 'Hole' te varen.

Holy LightKawiti Glow worm caves

The NZ glow worms! Er zijn best wel een aantal groten waar je deze diertjes kan bewonderen. Wij zijn naar ene privé grot gegaan. Met een privé grot bedoel ik dat de grot zich op het land bevind van een familie/stam. Kawiti glow worm caves. gerund door de Kawiti familie. Toen wij er aan kwamen bleek dat er helemaal niemand was, dus we kregen een privé tour. Het was heel erg fijn om een privé tour te hebben we konden echt van alles vragen en ook konden we in alle rust genieten van de glow worms. Ook kregen we de hele geschiedenis van de grot. Heel lang geleden leefde er een vrouw in deze grot. Ze hebben ook overblijfselen gevonden en ook DNA van aardappelen. Als je niet houdt van drukke toeristische plekken maar toch iets toeristisch wil doet is dit echt heel een hele goede optie.